”Hej Hans. Dit nye pas ligger klar i Dokumentboksen”
27-03-2023 15:00

”Hej Hans. Dit nye pas ligger
klar i Dokumentboksen”

Drop forbi og hent pas i en ”pakkeboks”. Nu kan du hurtigt og nemt selv hente dit nye pas hos Borgerservice i Smedegade i Struer med en SMS-kode og MitID.

”Hej Hans, Dit pas ligger klar i Dokumentboksen (…) Brug denne kode…”

Med sådan en SMS-kode og MitID kan alle borgere nu hente deres nye pas i Borgerservice på Smedegade i Struer. Her er en ny såkaldt Pas- og Dokumentboks blevet sat op. Herfra kan man hente pas på samme måde, som vi allerede er vant til at kunne hente pakker i pakkebokse rundt om.

Man kan droppe forbi og hente sit nye pas indenfor hele Borgerservice’ åbningstid. Uden at bestille tid eller skulle vente på en ledig medarbejder.

Start pas-ansøgningen og betal hjemmefra

Ikke kun afhentning af pas er blevet nemmere. Der er også nye muligheder, når man bestiller sit nye pas. Det er en del af IT-systemet bag pas- og dokumentboksen.

På kommunens hjemmeside kan man nu starte sin ansøgning og betale for passet hjemmefra, inden man møder op i Borgerservice. 

  • Når man kommer for at få nyt pas, kan man selv tage et pasfoto i vores automat. Med den nye løsning er det faktisk også muligt for lokale fotohandlere at sende pasfotos direkte ind i vores system, hvis de er meldt til ordningen, og det har områdets fotohandlere fået tilbud om.

Når så også ansøgningen er udfyldt og betalt hjemmefra, bliver besøget for få lavet de sidste ting i Borgerservice hurtigt og nemt, fortæller Chalotte Nedergaard, der er afdelingsleder i Borgerservice.

Den nye pas- og dokumentboks er sat op inde i betjeningsområdet i Borgerservice.

  • Boksen kan ikke bare sættes op på et gadehjørne. Der er krav om høj sikkerhed omkring sådan en pas- og dokumentboks, blandt andet med videoovervågning, og det har vi i Borgerservice. Vi skal jo passe godt på borgernes data, lyder det fra Chalotte Nedergaard.

Borgere, der ikke har MitID og mobiltelefon, vil naturligvis fortsat kunne hente pas i Borgerservice ved at bestille en tid på samme måde som hidtil.

Også nemmere vej til kørekort

Den nye løsning gør også vejen til nyt kørekort langt nemmere – for køreskoleelever, kørelærere, læger og kommunen.  De lokale kørelærere kan droppe forbi og aflevere dokumenter direkte i pas- og dokumentboksen i Borgerservice. Og hente papirer samme sted, når de er klar.  Kommunen er nemlig bindeleddet mellem køreskoler og Politiet og klarer sagsbehandlingen i forbindelse med køreprøver. 

En lægeattest hører også med, når man skal have kørekort. Den kan køreskoleeleverne, på samme måde som med pasansøgning, nu udfylde hjemmefra, inden de møder op hos lægen. Og lægen kan så godkende ansøgningen og med et klik sende den direkte ind i IT-systemet hos kommunen til godkendelse.

  • Vi glæder os over, at vi kan betjene vores borgere hurtigere og mere smidigt. Struer kommune er tæt på teknologi, mennesker og natur, siger vi. Og de to første er præcis, hvad de nye redskaber, vi har fået til pas og kørekort, kan hjælpe os med. Teknologi, der gør det muligt at hjælpe borgerne endnu bedre, lyder det fra en tilfreds afdelingsleder i Borgerservice.

Struer Kommune er nu startet med pas og kørekort i den nye løsning, som på sigt også har potentiale til at kunne bruges på andre områder. Nu skal der først høstes erfaringer.

Klar-parat-start på kun halvanden uge

På de interne linjer i kommunen er man begejstrede, ikke kun for selve den nye løsning, men også hele processen med omstillingen til det nye system, som har været imponerende hurtig og helt uproblematisk. Blot halvanden uge, så var alt på plads.

  • Vi har haft et virkelig godt samarbejde, både internt mellem vores egen IT-afdeling og Borgerservice, men også med leverandøren af det nye system, Biometric Solutions. Det er en større omstilling, vi har været igennem, og den slags kan godt blive langvarigt med ’bump’ på vejen.

Corona-pandemien lærte os imidlertid meget om, hvordan vi kan lave udviklingsprocesser, vi kan rykke hurtigt på, når vi arbejder tæt sammen på tværs af organisationen. Det er nogle erfaringer, som vi har taget med os til det her projekt – og som vi i det hele tager kommer til at bruge fremover.

Det er ren win-win, smiler afdelingsleder i IT- & Digitalisering Claus Ohrt og Chalotte Nedergaard fra Borgerservice samstemmende.